Hemligheten

Det finns en hemlighet när det gäller att nå sina mål inom träning. Jag tänkte jag skulle avslöja den idag.

Jag har tränat i många år. Regelbundet och relativt mycket i 11 år. Jag har utbildat mig inom styrketräning, gruppträning, kost och näringslära och nu senast till personlig tränare. Jag har en bra kondition och är sedan många år tillbaka ganska stark med vissa nedgångar under graviditeter som på grund av olika besvär tvingat mig att dra ner på träningen. Det blir dock alltmer tydligt för mig vad hemligheten är. Sedan januari har jag tränat efter ett mycket detaljerat program; min löparcoach levererar programmet för min löpning och jag själv har lagt upp styrketräningen. Sedan januari har jag tvingats avstå kanske 2 löppass p.g.a. sjukdom - resten har jag genomfört. Vad händer då? Resultaten kommer som ett brev på posten.

Hemligheten? Resultaten kommer bara du vill det tillräckligt mycket. Vad menar jag då med det? Jo, du kan ha olika mål du vill uppnå (bättre kondition, starkare, större, mindre...om vi håller oss till träningsrelaterade mål) men det är inte förrän du verkligen vill dit, ända inifrån kärnan av dig, som du verkligen också kommer att nå dit.

Hur vet jag att jag verkligen vill? När du inser att de omotiverade tankarna får ta en allt mindre plats i hjärnan. När du stoppar dig själv innan du börjar hitta alla orsaker till varför träningspasset inte går att genomföra och istället börjar bli kreativ för att få till passen.

Det är dock inte alltid så lätt att komma dit och det är just den biten jag hoppas kunna hjälpa med som PT, utöver träningen.

Om du har ett mål, är det högt uppe på prioriteringslistan i ditt liv?

Kram

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag tycker att mångas största problem verkar vara att de inte riktigt har några mål. Låter kanske underligt för oss som strukturerar och planerar vår träning efter bästa förmåga, men jag tror inte att det är ovanligt att man helt enkelt tränar för att "man ska", för att "bli smalare" etc. Många saknar geist att sätta upp höga, men realistiska, mål och sen kunskapen att själv planera vad och hur och när detta ska nås. Perfekt då att det finns sådana som du som vill/kan jobba med detta!



Men för att svara på din fråga, JA, mina träningsmål är väldigt högt upp på prioriteringslistan i mitt liv. Dock är de ett par stycken till antalet och har lite olika deadlines och prioritet, men så tycker jag att det måste få vara! :)

2011-05-11 @ 22:15:26
URL: http://majao.blogg.se/
Postat av: Pia

Låter vettigt! Som vanligt! Tar du emot online kunder? Jag behöver få allt uppstrukturerad för att komma dit jag vill!

Kram Pia!

2011-05-12 @ 08:00:16
Postat av: Hejamamma

Pia: Inom en vecka är företaget igång och hemidan ute. Då kommer jag ta emot online-kunder så du är mycket välkommen!

Maja: Helt rätt. En stor del av mitt jobb är att hjälpa människor att formulera sina mål till något realitiskt, mätbart och därmed möjliga att uppnå. Vet man inte vart man vill är risken stor att man alltid blir besviken då man inte når dit man vill efterom man egentligen inte vet vart man vill.

2011-05-12 @ 09:05:39
URL: http://hejamamma.blogg.se/
Postat av: Kristoffer

Där rök skalan mellan 1 - 10 igen;P

2011-05-13 @ 16:10:12
Postat av: Hejamamma

Kristoffer - ja ok, det gäller alla utom dig ;) där jag antar att du antingen vill eller inte=jätteviktigt eller oviktigt. Men du är å andra sidan stålmannen som klarar mer än en annan dödlig =).

2011-05-13 @ 20:13:33
URL: http://hejamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0