Akta dig för den mörka skuggan...

Jag tror att det är fler än jag som gillar "onyttigheter" som till exempel fikabröd, godis eller snacks av olika slag. Jag vet också att många med mig utkämpar ett litet krig mot sig själva för att hålla detta sug i schack. Varför slutar jag inte helt och hållet då? Nej, det vill jag inte och har inga ambitioner att göra heller. Självklart måste jag få ha kvar lite njutningar i matform. Vad är det annars för liv jag lever? "Den som har ätit nyttigast vinner" (?). Jag tror på att hitta en balans generellt sett i livet och så även med kosten. Man kan äta allt men inte alltid sa en av mina lärare på PT-utbildningen och det är så sant som det är sagt. Jag väljer att äta det "onyttiga" på helgen men det innebär inte fredag, lördag, söndag. Då äter man helt plötsligt onyttigt nästan halva veckan...



Det jag berättar för mina PT-kunder om vill ha hjälp med kosten är att akta sig för det slentrianmässiga ätandet, den mörka skuggan. Det där som sker när man inte tänker utan helt plötsligt har man stoppat i sig ett halvt kakpaket (tro mig, det har hänt mig...). Om du vet att du har en förmåga att göra det - börja göra medvetna val när du äter. Står du och tittar in i skafferiet och ser det där ballerinapaketet och saliven börjar rinna till, tänk: Vill jag ha det? Hur känner jag mig efter att jag ätit det? Tar det mig till eller från mitt mål? Detta fungerar, jag lovar!

Vad gör du på midsommar?

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0