Tänk om jag lyckas?

Tänk om jag når mitt mål? Jag läste en blogg igår (Olgas, igen) och började fundera på hur många som lite urvattnat tänker att de ska uppnå något, t.ex. bli en hälsosammare människa, bli starkare, mer uthållig men egentligen aldrig ser det framför sig? Det är en sak att bestämma sig för att "nu ska jag gå ner de där ohälsosamma kilona". Det är dock en helt annan sak att bestämma sig och faktiskt se, visualisera, hur man lyckas. Det viktiga är ju inte, om vi ska ta viktminskning som exempel, hur man då kommer att se ut utan hur man kommer att känna sig. Det är klart att en del av drivkraften kan komma från att äntligen se snygg ut i de där byxorna men den stora belöningen blir ju att känna sig hälsosammare, må bättre, slippa t.ex. värken, slippa känna sig trött av dåliga matvanor.

Jag tror att om man vill nå ett mål räcker det inte att bara säga till sig själv en dag att nu ska jag bli hälsosammare. Meningen måste utvecklas med "...därför att...". Dessutom måste man lägga upp en plan för hur det ska gå till. Som jag alltid tjatar om handlar det sällan om stora livsomvälvande förändringar. De blir sällan långlivade. Små steg som inte kastar om hela ditt liv tar dig förmodligen mycket längre än att tro att en gammal pulverdiet ska vara lösningen på alla problem. Börja med att äta regelbundet till exempel och ät mindre portioner och kanske räcker det med bara en portion, om vi nu ska viktminskning som exempel. Vill du bli hälsosammare kan du säkert helt på egen hand peka ut 5 saker du skulle kunna göra annorlunda, eller hur?

Nu ska jag ta en stund där jag bara är här och nu. Var precis på en föreläsning om stresshantering. Inte för att jag är en stressad människa men alltid kan man ta till sig något så detta är vad jag ska göra nu.

Hejamamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0