Lite grann om BMI

BMI står för Body Mass Index och det används för att på ett enkelt sätt definiera fetma och för att ta reda på om man ligger i riskzonen för hjärt och kärlsjukdomar. BMI kan vara missvisande för vältränade personer, väldigt långa personer samt barn och ungdomar. Det utgår alltså från en person med en genomsnittlig kroppssammansättning. BMI gör inte skillnad på om kroppen består av muskler eller fett.

Jag tycker, rent generellt, att det inte är en speciellt bra mätmetod. När jag räknade ut mitt BMI sist visade resultatet att jag var underviktig vilket inte stämde. Ultramakens BMI visade för något år sedan att han var överviktig... Jag tror inte det, va. Du kanske förstår varför jag inte sätter sådan tilltro till just BMI. Om man är osäker på hur hälsosam ens kropp är tycker jag man ska använda andra metoder som kanske fettprocent.

Det ska bli så himla roligt att börja jobba som PT efter utbildningen till våren. Jag hoppas verkligen att få hjälpa människor att nå sina mål med hjälp av strukturerad målinriktad träning. Kanske har jag turen att få hjälpa dig?

Heja mamma!

Kommentarer
Postat av: Angel19

totalt med fett 36% och bukfett 5 %....

2010-11-14 @ 19:57:15
URL: http://angel19.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0