Känslan ger motivationen

Denna vecka har jag gått tillbaka till hur jag bör sköta kosten. En period tillbaka har jag tillåtit mig själv att släppa på de riktlinjer jag väljer att ha för maten. Anledningen till detta har varit att min aptit varit nästan obefintlig ett tag innan Lillan gjorde en flygande start här i världen. Efter förlossningen fortsatte jag medvetet på denna linje då aptiten inte infann sig direkt och för mig är det viktigt att det jag äter är gott. Jag är ingen Anna Anka som bara ser maten som bränsle och aldrig som något man njuter av. Om så vore fallet skulle jag aldrig äta socker eller dricka kaffe m.m. Som du vet tycker jag att mat också kan vara "nyttigt för själen" som vi brukar säga i vår familj. Det vill säga att det kan vara nyttigt att få njuta av det man tycker om även om det per definition inte är nyttigt för kroppen. I alla fall så är aptiten tillbaka och sedan i måndags kör jag efter mina gamla regler; inga sötsaker, söta drycker eller fikabröd under veckorna. Är jag sugen? Självklart, ibland är jag till och med sjukt sugen MEN jag blir så glad och motiverad när jag får dessa känslor och kanske ser bullar i frysen men gladeligen väljer att inte äta dem. Lite känslan att jag klarade det, jag är stark. Då blir jag ännu starkare och mer motiverad att fortsätta. För mig är det inte så att jag oroar mig för vikten, jag är ju redan tillbaka efter graviditet och förlossning. Det absolut viktigaste är att jag mår bra och att min kropp får det den ska ha.

Hur gör du när suget kommer?

Heja mamma!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag har väldigt svårt med suget på kvällarna. Men om jag klarar första timmen efter maten brukar det sen lägga sig något!

2010-11-04 @ 13:49:37
URL: http://carolineofmalmo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0