Tävling?

I helgen var det firande av idrottsklubben i byn som fyllde 60 år. Vi gick tipsrunda, barnen hade olika aktiviteter, vi grillade.


På eftermiddagen höll ultramaken en föreläsning om sin otroliga prestation förra året under Trans Europe Footrace:

Det var första gången jag fick chansen att lyssna på när han föreläser och han var riktigt bra om jag får säga det själv. Han fick en fundera över prioriteringar och sätt att tänka samtidigt som det var underhållande. Därefter bjöds vi på god mat och de som ville hade sedan möjlligheten att delta i dans till orkester. Vi gick hem med lilleman som behövde sova.

Idag var det dags för löpartävlingen där ultramaken överlägset tog hem segern i den längsta klassen på 11.5 km. Jag, lilleman och min store kille deltog i 2.5 km-klassen där min duktige, store kille sprang hem en fjärdeplats. Jag och lilleman tog det betydligt lugnare men jag slogs ändå av hur tävlingsdjävulen i mig alltid väcks när det är dags för tävling. Trots att jag visste att jag inte kommer att prestera börjar jag tänka i tävlingsbanor och gick naturligtvis alldeles för fort med tanke på hur jag mår...suck.

Det var ett bra arrangerat firande men jag slogs av en sak: Vid tillställningar av idrottsklubben i byn är det bara männen som onämns och tilltalas. Kvinnorna får liten, om ens någon, plats. Ändå är det en handfull kvinnor som i årtionden gjort grovjobbet vid klubbens aktiviteter. De står i köket och fixar och donar, vänder ut och in på sig själva och gör ett toppenjobb varje tävling och arrangemang men jag har nog aldrig hört dem officiellt tackas.  Istället är det männen och deras jobb som alltid omnämns. Inte för att de inte gör något, de gör mycket, men enligt mig personligen skulle det aldrig bli något utan byns ryggrad: kvinnorna.

Nu ska jag yoga innan det är dags att gå och lägga sig. Tiden går onaturligt fort här hemma hos mamma och pappa och det är så skönt att bara vara och göra vad som faller en in. Får se vad jag hittar på imorgon... Hejamamma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0