Ta hand om dig!

Jag har varit förhållandevis smal större delen av mitt liv. Det är samband med mina två graviditeter som jag blivit lite större men innan första graviditeten har jag kunnat äta precis allt, hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Många gånger har jag dessutom fått höra att jag är sååå smal, inte alltid med en positiv ton, och dessa människor tror att man kan säga sådana saker till en smal människa. Om jag skulle säga till en överviktig person "Du är sååå tjock" tror jag att den personen kanske inte skulle bli så glad. Jag hävdar att det är precis samma sak. Det är inte mer ok att påpeka en smal persons kropp mer än en överviktigs.

Jag har också ofta fått höra att jag kan äta precis vad som helst. Nästan alltid svarar jag att igenkorkade blodkärl inte syns på utsidan och därför kan/kunde jag inte äta vad jag vill/ville. När jag gick på gymnasiet tänkte jag inte så men nu när jag vet hur bra man kan må tänker jag absolut på vad jag äter, inte bara för figurens skull.

Varför tänker jag på detta idag? Det har funnits i mina tankar i några dagar efter att jag läst om ännu en diet på några bloggar som jag brukar läsa. Dieten kallas LCHF (Low Carb High Fat) och som namnet antyder ska man hålla nere kolhydraterna och istället äta mer fett. Jag ska inte grotta ner mig alldeles i detta men säger åter: Igenkorkade blodkärl syns inte på utsidan. Det är där fettet kommer att hamna... Jag tror absolut man kan dra ner på kolhydraterna om man vill gå ner i vikt men jag hävdar bestämt att man behöver kolhydrater. Sedan finns det såklart bättre och sämre varianter. Socker är en av de sämre till exempel. För mig är kolhydrater ett bränsle vi behöver och det bränslet kan inte ersättas helt med fett och proteiner för att vi ska få tillräckligt och för att andelen fett inte ska vara på en skadlig nivå.

Om du orkat läsa så här långt (jag vet, när jag kommer igång kan jag pladdra på i oändlighet...) ska jag sammanfatta min poäng. Som jag ser på kost (jag är inte utbildad näringsfysiolog men har gått lite kortare utbildningar och har en hel del erfarenheter ändå) är att äta allt med måtta. Inga förbud men heller ingen överdriven konsumtion. Ovan nämda diet, liksom alla andra, åker i skräpkorgen!

Om du har frågor eller vill ha tips svarar jag gärna så gott jag kan. Du måste ta hand om dig, både in och utsida. Nu ska jag börja göra mig i ordning för kvällens spinning. Hejamamma!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag håller med, vill inte heller ha igenkorkade blodkärl.

Länk till snabbkurs i kolesterol <a> href="http://www.kostdoktorn.se/kolesterol">www.kostdoktorn.se/kolesterol</a>



Ha det o träna lugnt ;-)

2010-01-20 @ 17:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0