Det är svårt att lära gamla hundar att sitta

Tänk så många myter om hälsa och träning som florerar runt. Så många och sååå svåra att tvätta bort. Jag ska inte ta upp alla nu men jag tänker nu, på förekommen anledning, på myten om att man blir tjock om man äter 6 gånger om dagen. Det är mycket vanligt att man väljer bort frukosten, antingen för att man inte har aptit på morgonen eller för att man bedömer att man inte behöver äta på morgonen. Sen är det inte helt ovanligt att man fortsätter dagen med att kanske äta lite fil och en macka till lunch. Dagen avslutas med en jättemiddag... Vad är då problemet med detta?


För det första: På morgonen har du då varit utan mat sedan middagen föregående dag och det kan då vara en god idé att fylla på lite bränsle. Det är anledningen till att man brukar kalla frukosten dagens viktigaste mål.

För det andra: Många äter lättlunch trots att man vid lunchtid har halva dagen kvar att vara vaken och alert. Alltså bör lunchen vara större än middagen.

För det tredje: För att stimulera förbränningen och för att kunna hålla de olika måltiderna i lagom storlek bör man äta mellanmål innan lunch och innan middag.

Om du däremot inte äter frukost eller en liten sådan, mycket liten lunch och en maffig middag är risken betydligt större att du går upp i vikt. Varför? Det du då talar om för kroppen är att du tillför energi mycket sällan varpå kroppen reagerar med att suga åt sig allt den kan när du väl äter. Gör du däremot som du ska blir resultatet helt annorlunda. Man kan jämföra detta med en bensinslukande bil: Du måste tanka den ofta för att den drar mycket bensin. Och en bonus, inte en så liten sådan, är att du kommer att må tuuuusen gånger bättre.

Igår vilade jag från träningen men jag stretchade som attan. Idag finns distanslöpning på agendan men ultramaken är bortrest och babyjoggern behöver ställas in så det blir ingen löpning. Dessutom tyckte lilleman att mamman inte behövde sova så mycket i natt, mamman kanske bara behövde sova 3 timmar. Mamman är trött nu och går omkring som i en dimma... När jag skulle göra välling vid 4-tiden i natt höll jag t.o.m. på att svimma. Det var lite läskigt.

Idag är det en fullbokad dag: Öppna förskolan, storkillens gitarrlektion och vild jakt på vaccin till storkillen. Wish me luck! Hejamamma!

Kommentarer
Postat av: Marie

Hade du lilla mig i åtanke när du skrev det där...., känner mig väldigt träffad, hmmm. Jag jobbar på att bli en bättre frukostätare, tycker dock att jag är duktig att inte äta allt för mycket på kvällen!

2009-11-26 @ 09:39:30
URL: http://mirandak73.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0