Dagen D

Nu är valdagen här och jag hoppas verkligen att du ser till att rösta. Jag vet att jag tjatar men röstar man inte slösar man bort något så värdefullt som sin chans att påverka. Du vet "många bäckar små..." är aldrig så sant som idag. Om du ens tvekar - tänk så många länder där de riskerar sitt liv för att ta sig till vallokalen. Hörde på nyheterna om kvinnorna i Afganistan där flera hundra väljer att kandidera trots hot om våld och död och så finns det de i Sverige som inte ens orkar engagera sig tillräckligt för att rösta. Det är ju pinsamt!

Nej, självklart ska du rösta men om du ens funderar på att slänga bort din röst på Sverigedemokraterna bör du tänka om! Så dum får man inte vara. Det är bara korkade människor som på allvar tror att Sverige skulle få det bättre eller att man skulle få mer pengar i plånboken om man minskade invandringen eller t.o.m. började skicka tillbaks invandrare. Så dum tror jag inte du är.

Jag är helt öppen med att det är Socialdemokraterna som gäller för mig. Diverse vallöften är inte det som styr min röst. För mig handlar det om vilka grundläggande värderingar som är viktigast. Något som för länge sedan fastnade i mitt huvud är "Antingen tar var och en hand om sig själv eller så tar vi hand om varandra". No man is an island och därför betalar jag gladeligen ganska hög skatt för dig och mig och dina barn och mina barn, för att VI ska ha en bra sjukvård, skola och omsorg och inte bara för att de med mer pengar ska ha det. Ja, det finns de som utnyttjar välfärdssystemet men de som inte gör det är så betydligt många fler och det är inte för de förstnämnda vi ska bygga samhället, eller hur?

Även om du inte röstar som jag är jag glad så länge du röstar på något av de seriösa partierna.

Även om du går och röstar idag kommer du hinna med träningen. Varför inte springa dit och tillbaks plus en extrarunda om vallokalen ligger nära? Sen kan du avsluta med utfall, armhävningar och någon schysst magövning. Se till att du kör hårt!

Hejamamma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0