Insikt

Jag har egentligen vetat det tidigare men har ändå inte gjort något åt det. Det gäller maten kombinerat med träning. När man har 3 barn sätts ju givetvis deras behov först och följden av detta blir att efter ett träningspass dröjer det alldeles för länge innan jag hjälper kroppen att återhämta sig med hjälp av mat. Nu har jag börjat med att inte bara planera in träningen utan även maten i kombination med träningen. Nästan alltid tränar jag på eftermiddagen, innan middagen. Ultramaken kommer hem och då sticker jag. Nu försöker jag tänka till vad jag äter till lunchen, det måste finnas bra kolhydrater i maten, jag ser till att få i mig något mellanmål ett par timmar senare. Sen kör jag mitt pass och oftast, när jag är klar blandar jag till en dryck: Recoverite från Hammer som ultramaken köper HÄR. Visst, ännu så länge kör jag egentligen inte så hårda pass att jag behöver en återhämtningsdryck men jag blandar bara i en skopa och jag väljer att göra en dryck för att det går snabbt och jag hinner med både mig själv och barnen.

Man kan likna sin kropp lite som ett fönster när det kommer till träning och mat. När jag har kört ett pass och kroppen är trött är fönstret vidöppet och allt möjligt kan ta sig in i form av virus och bakterier. Men om jag har grundat med bra mat innan i form av långsamma kolhydrater minst 2 timmar innan träningen och fyller på med snabba kolhydrater inom 30 minuter efter passet som kroppen snabbt kan ta åt sig kan jag också stänga fönstret.
 
Jag har testat detta ett par veckor samtidigt som mina barn varit drängförkylda och har ännu inte känt mig ens lite sjuk. Ta i trä... Jag vet också hur jag känner mig efter pass när jag inte fått i mig något. Jag blir nästan liiite sjuk efteråt, en stund i alla fall. Jag tror benhårt på detta så se till att täta fönstret och stäng det snabbt efter ett härligt träningspass!

Heja mamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0