Ibland måste jag spreta

Ja, detta är framförallt en tränings- och mammablogg men snart stundar något så viktigt att jag måste få spreta lite med bloggens innehåll. Jag har nämnt det kommande valet tidigare och som du vet är politik viktigt för mig. Det borde det vara för alla eftersom alla berörs och alla har en åsikt. Ofta kan man höra "Jag bryr mig inte" eller "Det spelar ingen roll vem som styr det blir likadant i alla fall" men då är man bara extremt dålig påläst och kanske borde skämmas lite. Alla bryr sig när man som arbetslös eller sjukskriven får mindre i plånboken. Alla  bryr sig när en bättre sjukvård för vissa partier innebär bättre för dem som har råd med en privat försäkring eller när en större frihet blir på bekostnad av andra.

Jag råkade snubbla över Jonas Gardells blogg häromdagen. Ganska ofta kan jag tycka att han är lite märklig men just detta inlägg sammanfattade mycket bra varför jag röstar som jag röstar. Läs det, jag lovar att det är tänkvärt. Jag gillade speciellt detta:

"Käre Fredrik (Reinfeldt, min anmärkning), tack för skattesänkningarna, men det var inte på bekostnad av barnen, de sjuka och gamla som jag skulle få det bättre." 

Jag betalar gärna mer i skatt och ger tillbaks de där hundralapparna Allialliansen slängde åt mig om det gör att de som har det sämre ställt av någon anledning kan få det lite bättre. Självklart finns det de människor som bidragsfuskar eller är "arbetsskygga" men är det utifrån dessa värderingar vi vill bygga upp vårt samhälle? Är det det vi vill utgå ifrån? Så nattsvart är då inte min människosyn i alla fall. Lägg hellre lite pengar på att komma åt dessa och sluta jaga oss andra som inte gör det.

Om du orkade läsa hela mitt inlägg idag - tack! Jag begär inte att du ska hålla med men jag hoppas du bildar dig en egen uppfattning och går och röstar. Bloggen kommer inte bara handla om valet nu så här inför valet men vi måste engagera oss.

Hejamamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0