Hur ska man göra då?

Lite då och då får jag frågan hur man blir bra på löpning. Jag är själv ingen elitlöpare och tänker inte låtsas vara det heller. Väldigt förenklat blir man bra på löpning genom att springa mycket. Många som inte springer säger ofta att det är så tråkigt eftersom det är så jobbigt. Ja, det är jobbigt precis som det mesta är innan man fått till tekniken. Det härliga med löpning är att det snabbt blir lättare bara man ger det lite regelbundenhet. Självklart krävs det olika beroende på vad man vill ha ut med sin löpning men dagens inlägg vänder sig till dig som vill klara av att springa en sväng utan att det ska kännas som ett gatlopp.

Felet de flesta som börjar löpträna gör är att de direkt förväntar sig att kunna springa 5 kilometer i bra tempo. Jag menar att om man tar det lugnare och ger sig själv en chans når man ganska snabbt dit utan att varje löppass känns som att man ska hosta upp lungorna. Börja med att alternera mellan löpning och gång, t.ex. 2 minutersintervaller, i en halvtimme. Nästa pass springer man längre intervaller och går kortare tid. Ganska snabbt når du dit, jag lovar, men du måste springa regelbundet. Minst två gånger i veckan och helst 3 för att vänja din kropp och dina muskler vid löpning. Om du bara gör det en gång i veckan eller varannan vecka blir det som att börja om varje gång. Allt som är värt nåt kräver lite av dig och löpningen är värt det - alla gånger!

Om du är ute efter att blir en riktigt bra löpare är det till ultramaken du ska vända dig. Han är coachen som hade två av sina kunder på förstaplatsen i både dam- och herrklassen i riksmästerskapen i 100km löpning i Uppsala. Det talar sitt tydliga språk. Gissa om jag kommer bli vass på löpning igen efter förlossningen...

Heja mamma!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag känner mig träffad! :-) Ska ut på en runda i detta nu och det blir ett upplägg enligt ditt förslag!

2010-09-22 @ 18:18:18
Postat av: Hejamamma

Hej Anonym! Vad kul för dig, det kommer gå jättebra! Gör samma sak om två dagar igen så kommer du redan känna att det går bättre.

2010-09-22 @ 19:28:09
URL: http://hejamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0