Shopping å lite politik

Idag har vi shoppat!



På tisdag börjar jag jobba igen efter drygt ett års mammaledighet. Det känns ovant, ja ovant är rätt ord. Det ska bli roligt för när jag tänker efter har jag faktiskt ett bra jobb. Jag får hjälpa människor att hitta tilbaks till arbetet efter att de varit sjuka. Det enda problemet med mitt jobb är att det har blivit naturligt att ogilla det. Anledningen är nog den omänskliga arbetsbelastningen. Jag hoppas jag kan tillföra lite positiva tankar och ny energi!

En annan positiv sak med att jag börjar jobba är att ultramaken får nu möjlighet till mer tid med våra fina barn. Att både mamman och pappan ska ta vara på den möjligheten är en självklarhet för oss. Jag är dock inte med på att man ska lagstifta om att föräldrarna bara får ta hälften var. Huvudanledningen till att jag är negativt inställd till detta är den ekonomiska aspekten. Tyvärr, trots att vi vill intala oss att Sverige är så jämnställt, har vi en låååång väg att gå för att komma åt den fruktansvärda ojämställdhet med mäns och kvinnors löner. Det är för mig roten till det onda. Jag vågar sticka ut hakan och säga att det i majoriteten av svenska familjer är mannen som tjänar mest och alltså blir skillnaden i pengar störst om mannen är hemma. Men har man minsta möjlighet att stanna hemma som pappa så ska man ta en bit av kakan. Vem får hellre lite mindre i plånboken om det betyder mer tid med sina barn? Så länge man klarar sig alltså. Den tiden är förbi när det var mamman som skulle ta hand om barnen. Ibland kan det nog vara så att mamman inte gärna ger av tiden till pappan... För oss var dock inte det problemet. Vi trodde inte ultramaken kunde behålla sin elitsatsning samtidigt som han var pappaledig men så var det inte! Jippi för oss!

Nu blev det mycket politik men det är ju å andra sidan valår. Låt oss rösta bort den omänskliga Alliansen! Så, nu fick jag det sagt.

Idag består min träning faktiskt inte av långlöpning. Kylan satte stopp för det. Jag kastar om i schemat och tar vilodag idag igen för att mota bort förkylningen som lurar. Om du inte hinner till gymmet - kolla in cirkelträningen från Petra Stegman Axlund så får du dig en genomkörare! Hejamamma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0