Vilken vecka!

Den bästa träningsveckan hittills! I tisdags blev det mamma- barn-core, i torsdags ett roligt spinningpass och i morse ett pass på längdskidorna. Marvellous!

Spinningpasset i torsdags var pulsspinning. Man ser ju allas puls och procent av maxpulsen framför sig och det som slår mig är hur vanligt det är att man tränar alldeles för hårt. Alldeles för ofta är många över 90 % av max vilket i slutändan gör att man inte alls får ut lika mycket av passet. Ett sådant pass kräver mycket mer återhämtning vilket många inte tänker på och slutresultatet blir att man bryter ner istället för att bygga upp. Att blanda är det bästa. En av mina stamkunder sa ofta till mig att han blir aldrig så trött som efter mina pass men utan dessa pulsruscher upp och ner. Det är ett gott betyg, tycker jag. Det betyder att han jobbat hårt men inte nödvändigtvis med för hög puls vilket är det viktiga för konditionsträning.

Imorse körde jag ett varv skidor på golfbanan igen. Så himla härligt! En liten stund för mig själv och svetten lackade! Spåret är väl sådär men jag fick åka lite i alla fall.

Heja mamma!


Kommentarer
Postat av: Popruta

Pulspass är jätteroligt!! :D

Fast jag tycker det är svårt det där med att veta maxpulsen. Den där vanliga enkla formeln känns ju för enkel liksom, jag har ingen aning om min maxpuls och funderar på att göra ett maxpulstest i spåret, men det verkar ju småsvårt det med... :-/

2010-12-11 @ 23:00:06
URL: http://popruta.se
Postat av: Hejamamma

Ja, om man inte testar sig på en klinik är det svårt. Man kan dock hitta ganska rätt om man går på pulsspinning och är uppmärksam på hur man mår relaterat till pulsen. Märker man att man alltför lätt kommer upp i hög procent trots att man inte mår därefter kan man justera maxpulsen man registrerat.

2010-12-12 @ 11:58:24
URL: http://hejamamma.blogg.se/
Postat av: Popruta

Jo, det har du ju rätt i. Nu var det ett tag sen jag var på pulsspinning. Dom passen är ju fulla hela tiden (men det förstår man ju...)

2010-12-12 @ 17:56:09
URL: http://popruta.se
Postat av: Hejamamma

Om du bor i Stockholmsområdet kan min man hjälpa dig. Han är löparcoach och erbjuder den tjänsten. Det blir inte lika exakt som på klinik men 95% rätt. www.andreasfalk.se

2010-12-12 @ 19:19:01
URL: http://hejamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0