Träningsprogram för alla?

Nu är det ju många som "sätter igång" efter sommaren med sin träning. Jag gissar att ganska många köper ett gymkort och ganska planlöst driver runt på gymmet och ser till att röra på sig i bästa fall i ett par veckor. Det är inte så konstigt för vad ska man ha för plan egentligen? Träningsprogram låter ju så komplicerat och är väl egentligen bara till för dem som t.ex. vill vinna en tävling eller bli riktigt muskulös? Eller inte! Varför inte göra nytta av det dyra gymkortet eller det nya beslutet att äntligen komma igång? Ett träningsprogram behöver verkligen inte vara komplicerat. Innan du köper gymkortet ska du tänka på detta:

1. Varför vill jag börja träna?
2. Vad vill jag se för resultat?
3. Hur mycket tid kan jag lägga på träningen?
4. Vad ska/vill jag träna?

Skriv ner svaren och titta på dem i dina svaga stunder.

Om man vill ha resultat tror jag att man bör träna åtminstone 3 gånger per vecka. De flesta vill bli fastare i kroppen och orka mer. Detta kan man åstadkomma utan ett gymkort med hjälp av t.ex. löpning, cykel och styrketräning med bara kroppen som belastning. Googla på styrkeövningar! Det enda det kostar är schyssta löparskor och lite träningskläder. Ett renodlat konditionspass på 45 minuter, ett renodlat styrkepass på 45 minuter och ett kombopass på en timme. Man blir inte Hulken eller ens en Kallur-tjej men man blir starkare och fastare om man håller i. Effekten blir dock bättre om du tar hjälp av nån som vet vad de pratar om. Det måste inte vara så dyrt.

För många kan det vara svårt att motivera sig genom att träna på egen hand och kanske gillar man att gå på gruppträning på gymmet och det kan då vara lämpligt att köpa ett gymkort men gör det då på ett gym som har den typen av pass du gillar och skriv in dem i ditt schema efter att du funderat på oven nämnda frågor. Varje vecka ska du ha planerat in träningen i kalendern. Och innan du börjar tänka; "Åååå vad trött jag är efter jobbet idag" eller "Jag tar det imorgon istället" gör inte det! Det är inplanerat och ska ske för det är vad du bestämt. Bort med dumma tankar - tänk inte ens klart tanken. Du kommer att växa som människa - jag lovar!

Själv har jag yogat idag. Superskönt för ryggen!

Kommentarer
Postat av: john

Vad som är så underbart med träning är ju helt klart att de dagar man har minst lust att ge sig ut på ett distanspass i regnet, är också de pass som man mår som bäst efteråt. Jag har även lagt till en regel som innebär att jag måste träna ifall jag har huvudvärk efter en lång dag. Den släpper nämligen alltid under träningspasset :).

2010-08-25 @ 13:54:25
URL: http://pulstagning.blogg.se/
Postat av: Hejamamma

Håller helt med, John. Så nöjd man är efter ett grispass blir man aldrig annars. När jag har huvudvärk är ett löppass det enda som hjälper.

2010-08-25 @ 19:12:27
URL: http://hejamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0