Lugnare tempo

Jag tog nog i lite väl igår... Först en långpromenad sen en massa flängande hit och dit och avslutningsvis brödbak och matlagning.




Jag har en förmåga att ta i lite väl mycket ibland. Men brödet blev riktigt gott! Det är gjort på surdeg så det kräver en del förberedelser men när man väl gjort surdegsbasen har man surdeg så det räcker för mycket brödbak och det kan frysas in tills andan faller på nästa gång. Här kommer brödreceptet:

Hittarpslimpa
50g jäst
6dl vatten
2 tsk salt
1,5dl ljus sirap
0,5 dl colorit (sockerkulör vilket jag hoppade över för jag tror att det bara ska ge mörkare färg till brödet och då hoppar jag gärna över det sockret)
2dl surdeg
2dl rågkross
2,5dl solrosfrö (och pumpafrön om man vill)
1,5dl linfrö
8dl grovt rågmjöl
3dl vetemjöl special

Lös jästen i fingervarmt vatten, tillsätt samtliga ingredienser och blanda till en tjock gröt. Sleva upp i 2 smorda brödformar (1,5 l). Ställ att jäsa under handduk på varmt ställe ca 40-50 minuter. Grädda i ugn 200 grader ca 50 minuter. Stjälp ur och låt svalna inlindat i handduk. Låt svalna 1 dygn så blir brödet som godast. Faktiskt inte godast som nybakat utan när det fått stå till sig lite.

Jag köpte krossat linfrö för det är när fröna krossas som det nyttiga hittar ut.

Idag blir det yoga för mig. Jag behöver göra något lugnare idag för att balansera upp den något väl aktiva gårdagen... Hejamamma!

Kommentarer
Postat av: soffan

M U M S ! Det där brödet ser helt grymt ut :) !!

2010-08-02 @ 17:02:13
URL: http://soffans.shapemeup.se
Postat av: Angel19

Den där piken om att ut och springa trots regn var ämnad mig, jag vet;) Jag stack ut och sprang långt och regnet skrämde jag bort! Dessutom har jag fullföljt min träning med 3 pass under vår vecka i Blekinge, inte illa enligt mig.



Imorgon är det på igen. Och du finfina mamma, jag tycker att du är duktig, men slit inte ut dig. Jag är som du, när man väl har nga extra krafter vill man göra allt, sen får man lida.

Stor kram!

2010-08-02 @ 21:21:40
URL: http://angel19.blogg.se/
Postat av: sofia

mmm..den där såg ju supergod ut...måste provas snarast! tack för härlig blogg :) Kram PT Sofia

2010-08-03 @ 12:18:15
URL: http://traningskoll.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0