Lite träning och mycket kost

Dagen började perfekt; gymmet! Jag var på plats innan klockan slagit halv nio. Vi var några tappra själar som tagit oss dit denna varma augustidag. Jag körde 12 minuter på EFX:en och fortsatte sedan med chins, dips, rodd, bröstpress, axelpress, marklyft, höftlyft, knäböj och bicepscurl. Chinsen och dipsen gör jag såklart med hjälp, men det förstod du nog. Även utan mage har jag svårt att få till chins utan hjälp och med Bullan i magen tar jag inte i som vanligt när jag tränar. Jag börjar dock få svårt att hitta träningströjor som passar...

Magen vill liksom titta ut. Jag tror Bullan är en nyfiken liten tjej... Det blir till att gräva i makens träningsgarderob för att inte vara för vulgär på gymmet.

Å nu till det där med kosten... Jag har gjort lite självrannsakan. Det behövs ibland. Som du vet är jag mycket intresserad och ganska så påläst när det gäller kost- och näringslära, om jag får säga det själv (å det får jag ju, det är knappast så att jag läst ett par subjektiva artiklar och sedan tror mig veta en massa...). Jag brukar läsa Katrin Zytomierskas blogg och hon är en av alla dessa som vill bli av med mammafettet snabbt. Hennes väg dit går via LCHF, som för så många andra. Jag har tidigare uttryckt mig väldigt starkt om bl.a. denna diet men så läste jag ovan nämnda blogg där hon fullständigt rackar ner på bl.a. Fredrik Paulún och hans kunskaper och åsikter. Nu råkar jag anse att Paulún är en av de som har mest sunda åsikter om kost i Sverige men det var inte det jag reagerade på. Som med all vetenskap finns det alltid flera olika sanningar om samma sak. Det är oftast omöjligt att säga att det ena gäller till 100% och det är det som är sant och inget annat. Jag blev bara så trött när jag läste detta och tänkte att det kanske är så jag uppfattats av några. Någon som tror sig ha alla svaren. Det har aldrig varit min mening. Jag struntar i om någon håller med mig i mina åsikter eller väljer att ta bort länkar till min blogg bara p.g.a. att vi inte är överens till 100%. Jag menar bara att det jag anser om kost är baserat på det jag anser mig veta, de studier som jag anser vara tillförlitliga och framför allt det som får mig, min familj och de som väljer att be mig om hjälp, att må bra.

Anledningen till att jag inte gillar dieter av olika slag är att jag tror att dessa i grund och botten handlar om en quick fix. Man har inte kunskapen eller framförallt tålamodet att se över hela livsstilen och låta det ta sin tid via små steg mot ett mer hälsosamt liv. Jag tror absolut att många skulle må bra av att dra ner på intaget av kolhydrater och att se över vad för kolhydrater man äter. Alltför ofta handlar debatten om fett eller inte, kolhydrater eller inte. Varför inte se på kvalitén på ovan nämda "bovar"? Fett är bra men kanske inte i form av transfetter eller bacon som ofta fått sin rökta smak av något helt annat än äkta rökt kött. Kolhydrater är bra men kanske inte i form av snabbmakaroner, jasminris eller socker. Vill du få ett mer hälsosamt liv tror jag du kan börja med att se över vad är det du äter? E-ämnen, socker, transfetter, vitt mjöl? För många är det ett stort steg på vägen som inte behöver innebära en övergång till salladsblad eller stekt kyckling med fet sås men utan kolhydrater.

Min åsikt är att du i slutändan kommer att må bättre, se bättre ut och detta för en lång tid framöver (förhoppningsvis resten av ditt liv) om den nya livsstilen inte innebär att förkasta allt du tidigare gillat utan snarare handlar om mer naturliga, medvetna val. 
 
Vad tror du? Hejamamma!

Kommentarer
Postat av: Angel19

jag håller med dig, det vet du.



Sen hoppas jag att du lyssnar på mig när det närmar sig;)

2010-08-14 @ 13:45:51
URL: http://angel19.blogg.se/
Postat av: soffan

Hahaha, ja jäklar vilken stor fin mage du har där :) ! Jag har alltid ätit typ enligt tallriksmodellen tidigare, och har på senare tid dragit ner lite på kolhydraterna, vilket funkar fint för mig. Alla fungerar dock olika. Min teori är att så länge man använder sitt sunda förnuft och inte går till överdrift på något håll, så håller man sig i form och vid god hälsa.

2010-08-14 @ 14:02:44
URL: http://soffans.shapemeup.se
Postat av: Katta

Vilket jättebra inlägg om kosten, jag håller absolut med dig!!

2010-08-14 @ 15:37:45
Postat av: MirandaK

Jag håller med dig och det är viktigt att göra skillnad på kolhydrater och kolhydrater, samt att göra skillnad på fett och fett. Jag har hållit nere på pasta, bröd, ris, potatis och andra snabba kolhydrater men äter fortfarande grönsaker och frukt. Jag äter mer protein i form av sojaprotein, ägg och keso och försöker äta fleromättade fetter i lagom nivå. Det i kombination med löpträningen gör att jag och mår toppen och inte suktar över godis/snacks jämt och ständigt. Lycka till på jobbet!

2010-08-15 @ 20:40:19
URL: http://mirandak73.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0