En klassiker

En tjej jag hjälper med träningen sa för ett tag sen något som är väldigt vanligt: "Jag måste komma igång med träningen nu efter sommaren". Jag hjälpte henne innan sommaren med ett styrketräningsprogram som hon följt även under sommaren och gav henne samtidigt riktlinjer för att komma igång med löpningen. Hennes ambitioner var rimliga för en person som inte satsar på något lopp utan vill hålla sig i form. Hon vill bara klara av att springa typ 45 minuter. Hon, liksom många andra, tog ett uppehåll med löpningen under sommaren och nu är det alltså dags att "komma igång". Vi pratade om hennes målsättningar och min första fråga till henne var såklart: Varför tränar du bara vissa säsonger? Om man vill må på ett visst sätt, se ut på ett visst sätt ska man göra träningen till en del av sin livsstil. Det behöver absolut inte betyda att man ska träna 5 hårda pass i veckan. "Men ska jag verkligen springa på vintern?!?" Ja, herregud! Ett av föregående års bästa träningspass var ett en och en halvtimmes löppass med Lilleman och ultramaken i -8 grader. Det finns utomordentligt bra löparkläder för detta ändamål. Alla märken har säkerligen bra alternativ. Själv kör jag med vad jag tycker är bäst: Newline. Det är träningspassen i s.k. dåligt väder som ger den absolut största tillfredsställelsen.

Tjejen jag pratar om är på intet sätt unik i sin inställning. Alltför många drar ner på träningen över sommaren och över julen, en period när man också vill "unna" sig att äta mer onyttigt. Inget fel i det. Jag äter mycket mer glass på sommaren och massa godsaker över julen men jag tränar också mer då. Inte bara för att jag vill kunna äta "sämre" utan för att jag inte ska må sämre. Jag har dessutom mer tid att träna när jag är ledig. Hur brukar vi må när vi goffat i oss julmat i dagar och suttit inomhus för att det kanke är "för kallt" ute? Vi knäpper upp gylfen och stönar halvliggandes i soffan. En inte helt ovanlig syn. Sen förvånas vi när vi ställer oss på vågen eller försöker knäppa byxorna. Ett par löparskor får alltid plats i resväskan, både på sommaren och vintern. Eller har jag fel?

Hejamamma!

Kommentarer
Postat av: Angel19

fick samma kommentar idag. Hon sa: Tänkte ringa dig och höra om du skulle med till gymmet för att komma igång efter sommaren, leendes svarade jag att jag hållt igång stenhårt under sommaren, en skön känsla.

Kram

2010-08-21 @ 19:34:38
URL: http://angel19.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0