Värsta aktivitetsdagen!

Idag har jag och Charlie haft en riktig aktivitetsdag! Mycket att göra men kul har vi haft. I morse var vi på sista babysimmet. På grund av en envis förkylning har vi missat två tillfällen i rad men i dag var vi redo för lite sim. Det är så härligt att se hur kul lilleman har det i vattnet, överlycklig av att få dyka, plaska och simma. Idag testade vi också en liten babybadring. Det gillade Charlie! Han kunde simma omkring i den alldeles själv och såg så där härligt avslappnad ut och doppade ansiktet i vattnet då och då. Han ville väl testa att dyka kanske? Efteråt var vi båda trötta och hungriga och jag tror att han somnade direkt när jag satte honom i bilstolen. Han vaknade inte ens när jag lyfte upp honom och bar in honom. Han har nu börjat busa lite när han äter... Han beter sig som om man matar honom med citron trots att det är mat han ätit tidigare:

Hi hi, han ser ut som en liten uggla.

Efter att ha vilat ut hemma en stund gick vi till kyrkan för lite babycafé och babysång. Där var det fullt med bebisar och vi hade riktigt roligt när vi sjöng och spelade instrument.

Nu är vi hemma igen och Charlie har somnat efter att ha ätit välling och jag har hunnit ringa och skälla på mitt urusla telefonbolag!!! Fasiken, som mamma skulle ha sagt. Vilka nötter man har att göra med!

Ledsen att det blivit alldeles för lite träningsprat på ett tag men det är oundvikligt i och med att jag varit sjuk men idag är första dagen jag inte känner äckel när jag äter, ursäkta min frispråkighet. Köttfärslimpa blir jag fortfarande äcklad av men det beror nog på att jag skäms lite för att ha återupptagit denna 70-talsrätt. Det kommer inte hända igen...

Nu kommer lite träningsprat i alla fall. I och med att jag har det intresse jag har och gärna pratar om kost och träning händer det ofta att jag får frågor från folk som vill ha hjälp, vilket jag gärna ger. Jag tycker det är så himla roligt att hjälpa andra med just kost och träning! Ofta återkommer frågor från samma människor och jag ger dem samma svar varje gång och de kommer ändå inte igång. Varför, kan man då undra? Jag tror att svaret på frågan är väldigt enkel: De har inte bestämt sig för att de själva vill komma igång. De vill komma igång för att man "bör" träna och man "bör" tänka på vad man äter och det funkar aldrig att göra på det sättet. Du måste bestämma dig för att du vill må bättre och att du är värd att må bättre. Man kan jämföra det med att ta hand om t.ex. sitt barn. De flesta skulle aldrig fortsätta ge sitt barn samma mat om man visste att det inte var bra för barnet så varför inte ta hand om sig själv på samma sätt? En annan anledning till att man inte kan ta till sig svaren jag ger dem är att de kanske inte går i linje med de många myter som cirkulerar om kost och träning. Ett klassiskt exempel är människor som äter minimal, om ens någon, frukost och minimal, om ens någon, lunch. Dessa två mål är basen i ens energiintag. Se det så här: När du ätit båda dessa mål har du mycket kvar av dagen och säkerligen mycket du ska göra och alltså är du i behov av en hel del energi. Därför kan man hellre minska ner på portionen till middagen, självklart beroende på vad du ska göra efter middagen. Mer om detta en annan gång.

Om du tror att jag kan hjälpa dig med något är det bara att fråga! Hejamamma!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Söt kusin-Uggla :). Det är verkligen sant det du skriver. Man måste bestämma sig. Det låter ju trevligt att du ställer upp med kost- och träningsråd. Jag skulle definitivt behöva komma igång. Hade räknat med tvåtimmarspromenader för mig, dottern i vagnen och Royce. Men, si där tog jag fel. Emilia är ingen fan av lååånga promenader, så det blir korta istället. Hon har ätit oregelbundet och med korta intervaller så vi har fått stanna och amma på de mest konstiga ställen.

Ha det bra o hoppas att naprapaten fixar det som är "trasigt". Det vore kul om vi kunde träffas snart.

/Ulrika

2009-10-13 @ 21:27:21
URL: http://www.falkebo.com
Postat av: Hejamamma

Ställer alltid upp med kost- och träningsråd. Jag tycker också det är dags att träffas snart! Vi får hitta ett tillfälle snart.

2009-10-14 @ 08:20:36
URL: http://hejamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0